Bra att veta

Antenner

Får inte sättas upp på föreningens fastigheter utan tillstånd av styrelsen. Detta gäller även paraboler.

Brandsläckare

Finns på tre ställen i garaget.

Flytt

När in- eller utflyttning sker via gården får endast ytor som är asfalterade nyttjas av tunga fordon. Föraren bör även iaktta stor försiktighet så att inte planteringar, gräsmattor, kantsten, etc kommer till skada. Om flyttföretag används rekommenderar vi att god information lämnas till företaget så att rätt dimension på fordon nyttjas. Observera att säljaren ska informera köparen av lägenheten om vilka regler som råder för fordonstrafik på gården. Eventuella skador som uppkommit genom vårdslöshet kommer debiteras vederbörande vilket även gäller skador i entréer, trapphus, och hissar.

Byte av ventilationsfilter

Varje år ser föreningen till att nya ventilationsfilter beställs till din lägenhet. Dessa delas i regel ut efter sommaren varvid du uppmanas att byta dina filer omgående. För vidare information rörande hur dessa byts, vänligen läs föjande instruktioner:

Skötselanvisningar

Temperaturvariationer i lägenheterna

När utomhustemperaturen sjunker snabbt kan det tillfälligt bli kallare i lägenheten p.g.a. den ”tröghet” som finns i uppvärmningssystemet. Det är även viktigt att ”motionera” termostaten inför vintersäsongen genom att upprepade gånger vrida reglaget mellan Max och Min för att säkerställa att känselkroppen inte fastnar. Om elementet ändå är kallt kanske det måste luftas. Gör då såhär:

 

1.Skruva upp termostaten till max

Detta brukar anges med den högsta siffran (3). På detta sätt ser du till att det skapas en fri passage i systemet.

2.Öppna avluftningsventilen

Avluftningsventilen är oftast placerad på motsatt sida i förhållande till termostaten. Här hittar du en liten skruv som lossas med fingrarna eller med en tång om den sitter fast hårt. Vrid skruven moturs samtidigt som du har en trasa eller kökshandduk redo, eftersom missfärgat vatten kan spruta ut. Om du hör ett väsande ljud är det ett tecken på att luften är på väg ut. Vänta en stund medan luften läcker ut och låt ventilen vara öppen tills vatten börjar komma ut. Fånga upp detta i ett kärl. När detta sker ventileras elementet. Om det inte fanns någon luft i elementet kommer vatten att flöda ut direkt och problemet med elementet beror då på något annat än ansamling av luft.

3.Stäng avluftningsventilen igen

Stäng ventilen igen genom att vrida den medurs. Den bör inte dras åt för hårt, så det räcker att bara skruva fast den med handkraft. Nu har du luftat ditt element.

 

Om elementet fortfarande är kallt, efter dessa åtgärder, gör en felanmälan till styrelsen.

 

Övrigt

Ekonomisk förvaltning:

HSB Boservice (Månadsavgifter, pantsättning m.m.). Tel: 018-187400, 

E-post: ekonomiforvaltning@boservice.hsb.se

Lokalvård:

Sweax (Städning trapphus). Tel: 018-651280

Fastighetsskötsel:   

HSB Boservice (Gårdsytor, snöröjning, översyn trapphus m.m.).

Felanmälan på telefon 018-187400

Hiss:                          

Noa Lyftteknik AB (018-430 05 05) är ansvariga för service av våra hissar.

Akuta fel som ej överstiger 5.000kr att åtgärda får utföras utan föregående kontakt med styrelsen.

Nödtelefon finns i hissarna.

Vid ej akuta fel, t.ex konstiga ljud kontakta istället styrelsen på styrelsen@brfporten.se .

Parkering & Garage:

Portalens Samfällighet ansvarar men HSB Boservice administrerar alla delar av köhanteringen till garage- och parkeringsplatser. Endast de har information om förväntad kötid mm. Telefon 018-187400 (E-post till samfälligheten portalensff@gmail)

Sophus:

Portalens Samfällighet ansvarar och HSB Boservice sköter tillsynen. Telefon 018-187400

(E-post till samfälligheten portalensff@gmail)

Vid privata hjälpbehov, mot ersättning:

Vid fel i lägenheten, på sådant som medlemmar själva ansvarar för, kan HSB Boservice vara behjälpliga mot ersättning. Kontakt på telefon 018-187400